Ideer til internasjonale og lokale kulturarvbegivenheter (pdf)
Bli med i kampanjen på sosiale medier
Sosiale medier er en fin måte å vise frem kulturarven til et bredt publikum. I 2025 feires de kulturverndagene under temaet ”Hjem”. Temaet «HJEM» åpner for refleksjoner rundt hva det vil si å være hjemme, enten det gjelder i bygninger, i naturen eller i et nytt land. «HJEM» kan brukes til å utforske hvordan bygninger, håndverk, tradisjoner og natur former identitet og tilhørighet på både individ- og samfunnsnivå. Undertitlene «utvikling, utvandring, utveksling» kan brukes til å fremheve spesifikke temaer i arrangementet, for eksempel hvordan kunnskapsutveksling har skapt mattradisjoner eller hvordan utvikling av håndverksmetoder kan være med på å skape en nasjonal identitet.
Tre store markeringer står i fokus: Arkitektonisk arv under European Heritage Days, Utvandrerjubileet 2025, og Friluftslivets år 2025. Les mer om årets tema HER.
Last ned bildemalene og legg ved bilde av ditt eget kulturminnested. Legg ut bildene på sosiale medier. Skriv en kort tekst om arrangementet, stedet og/eller arkitekturen. Bruk emneknaggene #Kulturverndagene og #EuropeanHeritageDays.
De ferdige malene er 1080x1350px store, hjørneelementer for andre størrelser kan lastes ned separat. Malene kan lastes ned HER!
Prosjektet ”Finding synergies in the European Heritage Days and the Cultural Routes of the Council of Europe” er finansiert av European Heritage Days, det felles programmet til Europa-rådet og EU. Ideene og eksemplene i denne verktøykassen et er basert på en spørreundersøkelse som ble gjennomført for kulturrute-stedene og de nasjonale koordinatorene av de europeiske kulturverndagene høsten 2024. En stor takk til alle som besvarte spørreundersøkelsen eller bidro til å spre informasjonen videre.
Prosjektet ble implementert av Finnish Local Heritage Federation / EHDs Finland, Narodowy Instytut Dziedzictwa / EHDs Poland og Norges kulturvernforbund / EHDs Norge. I Finland deltok Miljødepartementet og det finske kulturvernbyrået også i prosjektet.